Wednesday, 28 October 2015

M.A.L.A.S dari dulu, kini dan selamanya.....





Pertemuan dialam maya baru-baru ini membuatkan rasa terpanggil untuk melihat blog yang cukop lama tidak diusik. Kenangan yang cukup indah untuk dikenang bila kali pertama ke udara bersama rakan-rakan yang tidak pernah dikenali.Persahabatan yang terjalin tanpa mengira latar belakang melalui gelombang radio. 



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 






Walaupun usia makin meningkat, komitmen makin bertambah namun ia bukanlah satu penghalang. Pelbagai aktiviti telah dilaksana bagi menjalankan ujikaji dalam mengembangkan pengetahuan tentang radio ini.





Sumbang bakti sukarelawan dalam pergerakan pengakap juga dapat mengembangkan minat anak-anak pengakap terhadap radio komunikasi. Ternyata ia semakin mendapat tempat bila setiap kali program jambori di udara berlangsung.







Selama ini banyak aktiviti yang telah dilakukan. Bukan sekadar didalam negara malah sampai ke luar negara. Walaupon tidaklah jauh mana tapi kata orang, "jauh berjalan, luas permandangan". Kali ini pengakap dan radio telah sebati dalam M.A.L.AS...








Intai kami di https://www.facebook.com/kelanakanankomunikasi/

Tuesday, 22 May 2012

CARNIVAL PROMOTES UNIQUE USE OF HAM RADIO

video


20 MAY 2012, 07:58PM BY SYARIFAH RAHMAN
People use mobile phones and Internet daily to communicate. 
But when natural calamities strike and all forms of communications 
come to a halt how else can one communicate especailly to call for help?

Well, in comes the amateur radio, or better known as Ham Radio. 
Ham radio is a wireless form of communication using radio signals. 
And through Hamfest 2012, visitors were shown on 
how amateur radio is used for search and rescue operations 
as well as interacting among enthusiasts.

But operators must have a licence to operate the radio.
In Malaysia, there are only 10,000 ham radio licence holders 
compared to almost a million in Japan. Hamfest 2012 was held 
at Taman Metropolitan Batu on Jalan Ipoh for two days.

This news source from NTV7 and the copyright preserved.

Wednesday, 26 May 2010

Launch of New Amateur Radio Products

Kanagawa, Japan, May 7, 2010 — Kenwood Corporation, an operating company of the JVC Kenwood Group, is proud to announce the autumn/winter launch of two new Amateur Radio transceivers: the TS-590S and TH-D72.


HF/50MHz All-Mode Transceiver - TS-590S (tentative naming)

Featuring a 32-bit floating-point DSP, the TS-590S will offer advanced receiver performance and an extensive range of features that make it ideal for beginner and seasoned DX’er alike. The radio’s exceptional ease of operation, true to the Kenwood tradition, will be especially welcome for contest and mobile applications.



144/430MHz Dual Band FM Portable - TH-D72 (tentative naming)

The APRS ® capa bility found on Kenwood's TH-D7* and TM-D710 has been upgraded fot the TH-D72. Thanks also to the internal GPS unit, APRS operations will more enjoyable than ever. The TH-D72 also offer EchoLink® memory compatibility and a mini-USB connector for enhanced computer connectivity. This transceiver is sure to make ham radio operations easier and more fun for all.

* For overseas model/Discontinued model


Anyone interested in these two models will be able to view product samples at:

  1. Dayton Hamvention 2010 (Dayton, Ohio, USA, May 14-16),
  2. HAM RADIO 2010 (Friedrichshafen, Germany, June 25-27).
  • Please note that as these products are under development features and specifications are subject to change without notice.
  • This device has not been approved by the F.C.C. This device may not be offered for sale or lease or be sold or leased until approval of the F.C.C. has been obtained. The information shown is very preliminary and may be subject to change without notice or obligation.
  • APRS is a registered trademark of Bob Bruninga in the USA.
  • EchoLink is a registered trademark of Synergenics, LLC in the USA.

Source from here

Friday, 7 May 2010

PEMBERITAHUAN (Public Comments on the Draft Reviewed Spectrum Plan (mySpectrum Plan 2010)

Public Comments on the Draft Reviewed Spectrum Plan (mySpectrum Plan 2010)

The Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) wishes to announce that the draft reviewed Spectrum Plan document is available for public viewing.

Interested parties may provide comments on the draft document by making written submissions on any matter they consider relevant to the Spectrum Plan. Submissions must be supported with reasons and, where appropriate, provide or refer to evidence or other relevant information.

The deadline for submissions is 12 noon on Tuesday, 6 July 2010

To learn more please click on the following links:

Pemberitahuan: Maklumbalas Orang Ramai Mengenai Deraf Kajian Semula Pelan Spektrum (mySpectrum Plan 2010)

Notification: Public Comments on the Draft Reviewed Spectrum Plan (mySpectrum Plan 2010)

Draft Reviewed Spectrum Plan (mySpectrum Plan 2010)

Comment Template

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) ingin memaklumkan bahawa dokumen Deraf Kajian Semula Pelan Spektrum telah diterbitkan di laman web SKMM:

http://www.skmm.gov.my

MAKLUMBALAS ORANG RAMAI MENGENAI

DERAF KAJIAN SEMULA PELAN SPEKTRUM

(mySpectrum Plan 2010)

SKMM ingin mempelawa orang ramai untuk memberikan ulasan bertulis mengenai perkara berkaitan deraf dokumen ini. Mereka yang ingin turut serta adalah digalakkan untuk menyokong ulasan masing-masing dengan alasan dan, di mana berkenaan, memberi atau merujuk kepada bukti atau maklumat lain yang berkaitan. Sila hubungi alamat tertera di bawah untuk sebarang pertanyaan atau penerangan lebih lanjut mengenai deraf dokumen ini.

Semua ulasan bertulis, sebaiknya dalam bentuk elektronik hendaklah dihantar secara bertulis atau secara elektronik kepada alamat di bawah atau e-mel kepada spreview@cmc.gov.my pada atau sebelum 12 tengah hari, Selasa, 6 Julai 2010.

Untuk memastikan keputusan dibuat melalui proses perundingan yang kukuh mengambilkira semua maklumat yang relevan, selain notis dan penerbitan dokumen deraf, SKMM akan juga berunding melalui pelbagai kumpulan konsultatif spektrum yang mungkin menerbitkan ulasan yang diterima. Segala maklumat komersial yang bersifat sensitif mesti diletakkan di halaman berasingan yang jelas ditandakan “SULIT”.

Pihak SKMM ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada pihak-pihak berminat di atas kiriman ulasan dan maklumbalas serta kesudian menyertai proses konsultatif ini.

Jabatan Perancangan dan Penyelidikan Spektrum,

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan,

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia,

Off Persiaran Multimedia,

63000 Cyberjaya.

Tel: +60 3 8688 8000

Fax: +60 3 8688 1006

E-mel: spreview@cmc.gov.my

Laman Web: http://www.skmm.gov.my/

Untuk Perhatian: Kajian Semula Pelan Spektrum

source from here

Wednesday, 5 May 2010

JOTA MALAYSIA Ke 3

Hari Belia Negara 2010

Tapak Acara Hari Belia Negara 2010

Laluan Utama ke tapak JOTA MY ke 3 di Presint 13, Putrajaya
(kenderaan dlm gambar diatas adalah hiasan sahaja)




Salam,

3rd Malaysia Jamboree On The Air kini kembali... Pada tahun ini, JOTA MY akan diadakan serentak dengan Perhimpunan Hari Belia 2010 di Putrajaya. M.A.L.A.S akan berkampung di Taman Wetland Putrajaya @ Presint 13..
Berikut adalah maklumat berkenaan JOTA MY @ Taman Wetland, Putrajaya.
  • Tarikh: 14-16 Mei 2010
  • Koordinat: 2°58'9"N 101°41'29"E
  • Call Channel: 145.500MHz @ V40 atau 9M2RUK*. (*tertakluk kepada perubahan)
Kepada warga Pengakap dan warga radio amatur, jom kita ramai2 menyokong dan memeriahkan xtvt JOTA MY kali ini yg bertempat di seluruh negara..
Ape2 leh la rujuk kat:

Tuesday, 4 May 2010

No English in repeater pleaseee!!

9w2di dan 9w2mw adalah rakan sepejabat dengan 9m2dz. Tapi 9w2mw adalah adik angkat kepada 9m2dz. Mohd ridzuan (mualaf). Nama cina dia lupa lak aku. Kami tinggal serumah di Sungai Petani. Susah senang kami bersama. Beliau seorang yang cukup kuat makan..heheh..hatinya baik..dan sifat manjanya tu masih aku ingat hingga kini.

Aku dan wan (9w2mw) selalunya akan berborak dan berinteraksi dalam bahasa inggeris. Bukan apa, ini bertujuan untuk kerja kerja kami yang selalunya melibatkan bahasa tersebut. Tak la selalu. Kadang kadang tu nak cakap..kami cakaplah.

Wan dan aku ambik periksa sekali. Sama ngan Taha 9w2ti (tak pernah keudara). Jadi sebelum kami ambik RAE..kami beli radio dulu. Untuk praktis ..kami selalu pi frekuensi yang orang tak guna..tak jauh laa..kadang dari kedai ke rumah sewa 9m2dz..dalam 50m....apa kami cakap?

Kami selalu tiru macam dalam HF yang selalu kami dok dgr 9m2dz cakap. CQ DX CQ DX..dan..terus terusan dalam bahasa inggeris..

Aku seronok dan wan pun seronok.."wahhh...wan..kita boleh praktik cakap bahasa inggeris dalam HAM nanti"....

Kami lulus..aku pun teruja nihhh..nak praktik apa yang aku praktik di CB dan apa yang kami nak praktik di repeater...

Repeater yang kami selalu guna ini adalah milik persatuan yang meletakkan nama Melayu sebagai asasnya. Ok...repeater Melayu la kut...

Aku pun tak tahu yang ada persatuan nihh..tapi apa yang 9m2dz bagitau ..ada persatuan yang iktiraf kat Malaysia ..Marts..okk..mana aku nak masuk?

Ada kisah aku masuk Astra...nanti akan dikongsi...

Satu hari ..aku dan wan berQSO direpeater..masa tu aku tinggal di kampung (Teroi)...wan di SP..aku dan dia berborak dalam bahasa inggeris..satu soraaa sudah mariiii "sila berkomunikasi dalam bahasa melayu...ini bukan repeater orang putih..ini repeater orang melayu"...tersentak aku....hampir seminggu aku tak sembang dalam repeater..

Aduhhh...kenapa begini? Ini kisah hampir 10 tahun lalu..aku harap kini ia tidak lagi berlaku...

Sekarang kebanyakan 9w2 tak nak ke HF dgn alasan ..tak tahu BI...aku BI SPM fail...mana pandai..hentam kromo jaaa..tapi nak juga cakap..ada pulak yang paku kot belakang..sabar jaa laa...

Itu kisah dulu..sekarang bukakan minda kita...apakah cara QSO di HF..mudah jaaa..dah berlambak rakan2 HAM upload video...jom kita kongsi kat situ...

Bagi rakan yang menegur kami dulu....aku persilakan beliau masuk ke 10m...jomlaaa tegur kami kat sana...kat sana ramai cakap Bahasa Inggeris...10m band Melayu ka?


72...9w2di

source from here.

Thursday, 29 April 2010

FarmVille user runs up £900 debt

Article history Wednesday 7 April 2010 13.15 BST

A 12-year-old boy spent £625 on his mother's credit card and £288 of his own savings on Facebook game FarmVille


Facebook game FarmVille allows users to buy credits with real money

FarmVille: £900 of fun on Facebook?

A mother has warned of the risk of children spending hundreds of pounds on "free" online games available through Facebook after her 12-year-old son ran up bills of more than £900 without her knowledge.

The woman, who prefers to remain anonymous, discovered last month that her son had spent more than £900 on FarmVille. He had emptied his own savings account of £288 and had used her credit card to the tune of £625 to pay the bills.

FarmVille, one of the most popular games on Facebook, allows members to manage a virtual farm by planting, growing and harvesting crops, trees and livestock. New users are given virtual coins to set up their farm, and the revenue from matured crops can be used to maintain it. But those who are desperate to progress more quickly can buy extra virtual coins using real cash.

The mother said: "The first use of my card was on 14 March. I discovered it on the 29th and the card was stopped at that point. Any transactions after that date were already in the system, so what I thought was a £427 spend turned into £625 over the next few days.

"The total spend is about £905, but the credits are still rolling in. Facebook and [game creator] Zynga will not refund anything as [the son] lives in my house. Facebook has disabled his account and Zynga has unhelpfully suggested I use password protection on computers in the future."

She contacted her credit card company, HSBC, but was told she would only qualify for a refund if she reported her son to the police and obtained a crime number. "He would be cautioned and I have been told that this caution would stay with him. Obviously the idea of a stupid farm simulation jeopardising his future earnings is not something that I want to consider," she said.

She added that her son was "very shocked" when confronted with the amount he had spent, but it was clear he knew what he was doing. "When I asked him why he did it he said that they had brought out 'good stuff that I wanted'."

She does not blame Facebook, Zynga or HSBC, saying that her son was the one using the card and is entirely at fault. But she added: "I do think they need to shoulder some responsibility in this business and put systems in place to stop this happening again. The fact that he was using a card in a different name should bring up some sort of security and the online secure payment filter seems to be bypassed for Facebook payments."

A spokeswoman for HSBC said that had the credit card been used on a gambling site it would have started alarm bells ringing for "unusual usage". But because the card had been used to buy Facebook credits HSBC did not consider the transactions to be suspicious, even though £625 was spent in just two weeks.

Michael Arrington, founder of the Techcrunch blog, criticised Zynga last year for "monetising" the game, and warned that people who didn't have access to a credit card to buy extra virtual money could use "pay by mobile" companies instead.

The indebted 12-year-old has not used his mobile to pay for virtual money, his mother said, but only because his older brother lost all his credit buying a ringtone a couple of years ago.

"We sound terribly technologically unaware don't we? I wouldn't mind but I am always explaining that all of these online offers, ringtones and games are a scam designed to take money off stupid people. Kids know best though."

source from guardian.co.uk